lördag 12 maj 2012

Eleven eleven

Elsa har utmanat mig och det har tagit sjukt lång tid att svara för att hon har ställt så himla bra frågor. Men så här säger jag i varje fall:

1. Vilka är dina favorit-TVserier?
Six Feet Under, South Park, Arrested Development, Parks & Recreation, 30 Rock och Twin Peaks.

2. Om du kallar dig feminist: vad innebär det begreppet för dig? Er som inte gör det, hur motiverar ni det? Finns det någon aspekt av begreppet som ni tycker är bortglömd eller någon bit ni vill foga in som fattas?
Jag kallar mig för feminist för att jag är övertygad om att det finns en strukturell underordning av kvinnor i samhället och den vill jag på alla sätt som går motverka.

3. Välj fem saker ni skulle införa om ni fick bestämma allsmäktigt och fritt.
Så himla svårt! Men sex timmars arbetsdag (som sagt), ingen jävla privatisering av viktiga samhällsfunktioner som skola, vård, kollektivtrafik o.d., avskaffa tvångssteriliseringar, delad föräldraledighet by default och livskunskap som obligatoriskt ämne i grund- och gymnasieskola.

4. Vilken är Sveriges roligaste person? Motivering, please.
Det är nog rätt jämnt skägg mellan Nanna Johansson och Liv Strömquist. Motivering känns överflödig - de tecknar serier som jag ofta känner igen mig i och som jag därför kan skratta åt när det känns jävligt hopplöst att vara feminist.

5. Vad tycker du bäst om hos dig själv och vad ogillar du hos dig själv? Tycker du att andras uppfattning om dig själv stämmer överens med den du själv har?
Jag tycker bäst om att jag är stryktålig. Vilka skitsituationer jag än hamnar i och hur dåligt jag än mår så lyckas jag alltid resa mig igen. Och så tycker jag om att jag är smart och rolig och att jag har lätt för att tänka mig in i hur andra känner och tänker.

Jag ogillar att jag är konflikträdd och ofta knyter näven i fickan. Och att jag ibland är lite väl bossig, hur det nu går ihop med det konflikträdda i mig. Men vi är väl rätt komplexa, vi människor.

Jag tror att andra kan missuppfatta att jag är lite reserverad med nya människor som att jag är dryg och ointresserad, vilket jag inte är.

6. Berätta lite om dina fördomar.
Oj, jag har nog rätt många. Men generellt har jag nog mest fördomar om killar (särskilt i grupp) och människor som har sport som huvudsakligt intresse. Killar i grupp för att det verkar locka fram irriterande grejer som brölighet och misogyni, och människor med sport som huvudsakligt intresse för att jag själv tycker att det är så jävla boring.

7. Vad tror du krävs för att kunna älska någon livet ut?
Alltså, jag tänker inte på kärlek som någonting som nödvändigtvis tar slut för att ett förhållande tar slut. De personer som jag verkligen har älskat älskar jag fortfarande på ett eller annat sätt och tror att jag alltid kommer att göra. Men jag antar att frågan handlar om vad som krävs för en livslång kärleksrelation, och jag tror att det är viktigt att man 1. i grunden har någorlunda liknande värderingar, 2. kan kommunicera med varandra på ett konstruktivt sätt och 3. inser att ingen annan människa kan uppfylla alla ens behov. Ingen kan vara någon annans allt-i-allo.

8. Beskriv den ultimata trerätters-middagen. No limits ;)
Då blir det nog den klassiska nyårsmenyn hemma hos mina föräldrar (toppad med löjromstoast till förrätt): Porterstek med råstekt potatis till huvudrätt och chokladmousse till efterrätt.

9. Hur hanterar ni och förhåller er till skönhetsideal? 
Jag har kämpat rätt länge med skönhetsidealen för egen del. Jag var väldigt länge övertygad om att jag var osedvanligt ful (alltså rent av missbildad, liksom mer än vad den genomsnittliga tonåringen tycker om sig själv), och än idag så skulle jag nog inte drista mig till att säga att jag är särskilt vacker. Och jag önskar att jag inte brydde mig så värst mycket om det, att det inte var viktigt för mig men det är svårt i en omvärld som hela tiden betonar vikten av kvinnors utseende. Så jag försöker att hålla idealen på en armlängds avstånd, jag försöker att se det på håll och ur ett större perspektiv men ofta kletar sig skiten in på bara huden ändå och så står man där och nyper sig i sidfläsket. Det är komplicerat, helt enkelt.

10. Vari ligger ert största engagemang och varför tror du att det är så?
Det varierar beroende av var jag befinner mig i livet. Just nu är det mycket kropp och ideal och det tror jag beror delvis på att det är någonting som har blåst upp på nytt under våren i och med "Ta håret tillbaka!"-kampanjen, men också för att jag själv försöker hitta ett sätt att förhålla mig till min egen kropp och till de ideal som jag förväntas eftersträva. Och kanske också för att kroppen är så grundläggande - det ständiga objektifierandet av kvinnokroppen är inte bara något som påverkar hur jag ser på min kropp ur ett skönhetsperspektiv men också hur jag ser på mig själv som människa.

11. Nämn tre böcker alla borde läsa och berätta varför.
1. "Ett UFO gör entré" av Jonas Gardell. För att det är en av de mest smärtsamma skildringarna jag vet av högstadietiden. Jag har aldrig gråtit och skrattat så mycket åt en bok.
2. "Varat och varan" av Kajsa Ekis Ekman. För att den ger kött på benen om man instinktivt känner att legalisering av sexköp och surrogatmödraskap är fel men inte kan formulera varför man känner som man gör.
3. "Prins Charles känsla" av Liv Strömquist. För att hon totalt dissekerar den romantiska kärleken och det var fan på tiden att någon gjorde det. Ärligt talat.

6 kommentarer:

  1. Hurra för fantastiska svar! Tack! Det här med frågeutmaningar är ju hur kul som helst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hurra! Faktiskt, det borde vi göra oftare!

      Radera
  2. Jag har dina frågor i ett word-dok och tänker att jag ska svara på dem. Men så måste jag tänka ut massa bra motfrågor (i stil med dessa) och då får jag stagefright :S

    SvaraRadera
  3. What?! Du är ju jättevacker av vad man kan se på dina bilder!!1!11

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönheten finns i betraktaren ögon, kanske? :)

      Radera